Jdi na obsah Jdi na menu
 


Konstrukce akumulátoru z prismatických článků

Níže uvedený popis se týká konstrukce akumulátoru 48V/100Ah, použity bylu 4Ah prismatické články

 

celý akumulátor je složen z 14 seriových a 25 paralelních článků.

 

- odlepí se černá folie u vývodů

- odlepí se žlutá folie která kryje malý plošný spoj s ochranným obvodem. 

- ochranný obvod se odpájí, potřebné je použít teplotu pájky vhodnou pro pájení bezolovnatého cínu

- případné dvojčlánky se rozdělí, stačí opatřně rozříznout odlamovacím nožem

- zkontrolují se jednotlivé články. pokud jsou nafouklé nebo je na nich patrný lom, vyřadit z konstrukce

- změří se napětí na jednotlivých článcích, napíše se lihovkou na článek

- začneme skládat články tak abychom měli ve všech sestavách 25P (25 článků paralelně, tedy cca 100Ah)  stejnou kapacitu.

- skládáme články o stejném napětí plusmínus 0,2V se dá tolerovat, takový rozdíl si články vyrovnaji

- pokud nám nevychází články o podobném napětí, dobijeme je zdrojem nebo modelářskou nabíječkou, v nouzi stačí nabíječka od telefonu s krokosvorkami na konci vývodu

- poskládané články 25P spojíme mechanicky páskou a začneme pájet. Použije se instalační Cu zemnící páska přestřižení po délce napůl a nastříhaná na délku 25P sestavy. 

- vývody všech článků se otočí pocínovanou stranou vzhůru

- Cu pásku na jedné straně pocínujeme

- poté přiložíme pásku pocínovanou stranou na vývody a jeden vývod po druhém propájíme. Není třeba mnoho cínu, čím méně tím lépe

- stejně propájíme i druhý vývod, tomuto 25P článku budeme dále říkat pro jednoduchost sestava

- potom propájíme všech zbývajících 13 sestav 25P

- Poté nastává fáze balancování: všech 14 kusů 25P sestav spojíme paralelně a nabijeme na 4,2V. Chvíli to potrvá protože celková kapacita je 1400Ah ale spolehlivost a životnost akumulátoru nám bude odměnou za trpělivost.

- pokud máme modelářskou nabíječku s balancerem, můžeme nabíjet i několik seriových článků, nabíjení tímto způsobem se urychlí.

- plně nabité články, zapojíme do serie 14S na 48V (ve skutečnosti to bude4,2x14, tedy 58,8V) a vybijeme do vhodného zatěžovacího odporu. Osobně používán 10-20m ocelového vázacího pozinkového drátu průměru 2mm. Drát se při vybíjení zahřívá, doporučuji roztáhnout ho někde na betonu, kde horký drát neudělá škodu. Nastavíme délku drátu aby byl proud v rozsahu cca 10 až 30A

- při vybíjení měříme proud a kapacitu. Pokud není měřič kapacity, zapisujeme po 1 hodině proud. v okamžiku kdy první článek klesne na 3,0V zapíšeme kapacitu a napětí všech 14 sestav.

Poté již standardní nabíječkou neebo FVE baterii dobijeme do plna.

- jakmile je na 100% nabitá, doplníme 25S sestavy, kterým nejvíce kleslo napětí 1-2 dalšími články aby měly všechny sestavy 14S podobnou kapacitu.

- doplněné články musí být také na 100% nabité.

- poté je baterie hotova a připravena k provozu. 

Pro životnost baterie doporučuji nezatěžovat víve než 0,25C, tedy 100Ah baterii 25A.

 

Psaní příspěvku je v procesu, časem přidám fotky. Věřím že to někomu pomůže.

 

Ota